Sunday 20 May 2012

Da Lat

Hey sweeties!
Nå blogger jeg fra mobilen min. Det har skjedd så mye siden sist som jeg vil dele med dere! Uheldigvis er det ikke så fritt å blogge på mobilen. Jeg får heller ikke vist dere like mange bilder! I tillegg sliter jeg litt med internettet.
For de som ikke vet, så er jeg og John i Vietnam atm! :) vi reiste fra Bali den 16. mai. Det var kjempe trist og rart å forlate Bali, men dette kommer jeg tilbake til senere. Vet ikke helt når, men en eller annen gang i allefall. Vietnam er fantastisk!! Det er godt å komme til et sted man forstår ting, selvom jeg ikke er helt stødig på vietnamesisken min uheldigvis, men det er deilig å høre noe forståelig ute i gatene, og ikke minst kjent lokal mat! Jeg og John storkoser oss med familien!! Vi bor for øyeblikket med moren min sin familie. De seg så mange! Tenkte jeg skulle skrive en oversikt men det er så mange. Kan prøve:
* Mormor, morfar
* Tante 2 (Di 2) - Har vært i Norge 1 gang
* Onkel 2 (Duong 2) - Har vært i Norge 3 ganger
* Onkel Quoc (Duong Quoc) - har vært i Norge 3 ganger
* Tante Thao (Di Thao), kona til Onkel Quoc
* Bao Xuyen - ungen til Quoc og Thao.
* Tante Thanh (Di Thanh) - har vært i Norge 2 ganger.
* Onkel Minh (Cau Minh) - har vært i Norge 1 gang tidligere på 20-århundre.
* Thien og Vy - ungene til onkel Minh.
Er egentlig kjempe mange fler, men jeg bare nevner de som er med oss til Da Lat, jeg.
Siden vi kom til Vietnam (17. mai) har slektningene på mamma sin side vært helt fantastiske. De har dratt oss med ut på tur. Vi har spist masse god mat! Mat som pho, banh xeo, banh beo, banh hoi, banh uot ++! Det var kjempe deilig å komme til et land hvor du kjenner til den lokale maten! Vietnamesisk mat forever in my heart!! Slektningene har til og med betalt nesten alt for oss!! Føler meg kjempe teit! Tror ikke de akkurat har så veldig høy inntekt, men allikevel skal de betale for oss uten å være bitre! Jeg har nettopp fått et stipend på ca 6000 kr, og John har nettopp fått en altfor høy lønn som jeg ikke har lyst å nevne her. I tillegg får vi snart feriepenger og skattepenger!! Meningen var jo å skjemme bort dem! Men neida. De er veldig på det at: "Det er ikke ofte niesen vår kommer på besøk. Ikke tenk på det, du" argg. Har klart å snike sånn ca 400 000 dong (ca 120 kr) til tante Thanh. Vi planlegger å legge igjen masse penger. Vi tok ut 2 mill på flyplassen for å bruke opp! Jeg lærer ikke engang å kjenne prisene på ting her! Tanta mi sier bare: "Spar det og bruk det til et annet sted" men vi kan jo ikke bruke vietnamesiske dong andre steder!
Ellers kan jeg bare ramse opp småting som vi har gjort siden vi kom hit. Jeg har blogget på pcn min, men siden det er dårlig med nett, poster jeg ut mer detaljerte innlegg senere. Vi har:
* Drukket fersk kokosnøtt fra hagen
* Spist fersk mango fra hagen
* besøkt oldemoren til mamma
* besøkt farfar (de har psyko fint hus!!)
* dratt på senteret og spilt spill
* dratt på café for å drikke kaffe. John bestilte kaffe Mexico. Vi fant ut senere at det var sprit i den...
* John har blitt stirret ned. Bokstaveligtalt.
I dag var ny dag, og nye muligheter. Derfor ble det tur til Da Lat! Det er ca 4 timer dit fra Cam Ranh, og vi skal være der i en natt. Tante fortalte meg at det lignet litt på naturen i Norge, og det gjorde den faktisk! Var noe grantrær oppe i fjellene og sånt.
I morges våknet vi sånn ca 7-tida for å pakke litt, dusje og spise frokost. Til frokost spiste vi banh hoi, banh beo, banh uot. Det var kjempe digg! Mormor fant ut at jeg er venstrehendt og klagde på at mamma ikke har lært meg. For de som ikke vet, så er det veldig fyfy å være venstrehendt i Vietnam. Mormor sa at det var et slit å være venstrehendt fordi du ikke kan gjøre noe. Jeg protestere sterkt inni huet mitt, dere aner ikke. Jeg begynte å tenke på vår kjære venstrehendte amerikanske president, Barack Obama og sånt, jeg. Haha xD
Bilturen var veldig lang. Jeg sovnet, men mot slutten vår det utrolig fin utsikt!! Vi kjørte oppover mot fjellet. Fantastisk utsikt altså! Forresten. I Vietnam tuter de akkurat som på Bali. Jeg lurer egentlig på om Vietnam er verre jeg. På vei oppover fjellene tutet sjåføren vår så sykt. Selvom det ikke var en sjel der. Han tutet for det meste før hver sving. Det var greit, men når det ikke var noen biler og man hadde sikt på lang vei tutet han selvom... etter denne bilturen har jeg lært at når vietnamesere sier at vi er snart der, betyr det at vi hvertfall ikke er snart der. Vi stoppet en plass for å spise. Jeg stakk på do. Til min forundring møtte jeg på en "bakkedo". Altså en do med et hull i bakken. Man bruker en bøtte med vann for å skylle ned. Jeg har ikke noe i mot det, for jeg vet at det er fortsatt flere steder som har sånn. Men det er seriøst 13 år siden sist jeg har gått på do på en sånn en! Sist gang var jo da jeg var i.
Vietnam sist. Hos farfar. I ettertid har jeg tenkt litt på at det må være jævlig slitsomt om du har treg mage og må bæsje. Ble sliten i beina bare av å tisse liksom.. xD
Etter at vi spiste dro vi til et sted jeg ikke husker hva heter nå. Et eller annet med "t" og "ho". Der tok vi masse bilder. Helt til jeg og John ble drittlei. Og da hadde vi ikke kommet halvveis engang...
Vi dro senere til et annet sted som heter "Thung lung tinh yeu". Vet ikke helt hva jeg skal kalle det. Kanskje en park. Var i allefall kjempe fint der. Mange steder å ta bilder på i allefall.. jeg og John ble så sykt lei! Vedder på at smilene våre så skikkelig fake ut til slutt. Vi endte med å gå å jakte på alle mulige sitteplasser.
Til middag hadde vi picnic ved en gressplen. Dere burde prøve picnic guling style en gang altså! Enkel gassovn og hele pakka. Fersk kjøtt, blekksprut og urter. Forresten. Salaten og urtene her er så gode!! Vi spiste forst rispapir med en slags urt sammen med marinert stekt kjøtt. Nam! Jeg trodde det var det, for de plutselig skulle steke blekksprut og. Det var kjempe godt! Plutselig skal de koke nudler! Jeg og John ble stappmette! Tante Thao matet John med masse blekksprut mens han spiste nudler. Jeg hører tante Thao si på vietnamesisk om det er nok. Jeg ser ned. Bollen til John er fulldekket med blekksprut og John ser skikkelig speechless ut med øyne som sier: "Serr?! Skal jeg ha så mye? Jeg er jo allerede mett!" Haha xD Alle tar veldig godt vare på John her. Dem er veldig bekymret for at han ikke klarer å spise vietnamesisk mat, men jeg må si gang på gang at han kan spise det meste. Mormor snakker vietnamesisk til han hele tida, så jeg må følge med og oversette. Tante 2 har også gjort det og sa til meg mens ho lo at ho ikke tenker over at John ikke kan vietnamesisk. Ungene snakker også vietnamesisk til John hele tida. Han har faktisk lært seg et par nye ord her da! Klarer å svare på vietnamesisk om de spør om maten er god. Om han vil drikke vann osv. Ungene er helt klart Johns største fan. De henger på han hele tiden, snakker vietnamesisk til han og låner mobilen hans for å spille "Temple Run". Jeg har faktisk også fått en liten beundrer som liker å ta på låret mitt. Han er btw i familien min. Ungen til onkel Minh...
Jeg kan også nevne at morfar er kjempe søt. Han hører litt dårlig, og jeg er snakker kjempe lavt. Hver gang jeg snakker til han så smiler han og meg han selvom han hører eller ikke hører. Pleier å stå der og tenke: "Jaaa. Skal du svare meg eller?" Haha xD
Ellers kan jeg si at jeg og John så en scooter bak på en lokal buss. Jeg vet ikke helt om det var meningen jeg...
Nå må jeg faktisk gå å legge meg. Ligger på senga på hotellrommet i Da Lat ved siden av John for å blogge ferdig. Ville så gjerne fortelle alt det fantastiske som jeg har opplevd til dere! Noe av det i allefall! Det kommer til å være en strøm med innlegg senere når jeg får bedre nett. John sover fra meg... :(
Vi blogges snart.. (??)


2 comments:

  1. Aww, høres ut som du koser deg ja! :D Misunner deg! Nå bare gleder jeg meg mer og mer til å reise til Vietnam, har null motivasjon til eksamenslesinga. Er for sløv, men bare 10 dager igjen så får jeg friheten min tilbake :) Innlegget ditt fikk meg faktisk til å bekymre meg mindre til å bo med familien til pappa. Eller, kan jo velge selv hvor jeg vil bo da, men føler at jeg må bo der i noen dager for å vise litt respekt :)

    Men du får kose deg! Gleder meg til når du kommer hjem! Savner deg søta <3

    ReplyDelete
  2. åå, hørtes kjempe herlig ut! A bit jealous! geee. Men bra det ikke høres kleint ut der da, ehe! Og at dere blir tatt godt vare på. Hils masse til familiene og ring meg når du har tid. Love u <3

    ReplyDelete